Vi förmedlar tre olika kategorier av långtidshyra i Paris, där Go to Paris alltid agerar som mellanhand
Lägenheter kategori 1 :
Vi på Go to Paris fungerar enbart som förmedlande bokningsagent. Det innebär att ni skriver under en bokningsbekräftelse och gör en delbetalning till oss och sen skriver ni under ett hyresavtal med ägaren. För utom delbetalningen så betalar ni resterande hyror direkt till ägaren.
Vad som ingår:
– Elkostnad upp till en rimlig förbrukningsgräns (förbrukning därutöver debiteras separat).
– Slutstädning tillkommer och anges på respektive lägenhetssida.
Support och service
I dessa objekt har Go to Paris möjlighet att bistå med praktiskt stöd vid behov under vistelsen, inklusive kontakt med tekniker vid enklare underhållsbehov. Observera att det är lägenhetsägaren som ytterst ansvarar för lägenhetens skick, drift och funktion, även om vi hjälper till att samordna eventuella insatser. Vi fungerar som mellanhand och servicepartner – inte som hyresvärd. Go to Paris bistår endast med kontaktförmedling till tekniker på uppdrag av hyresgästen eller fastighetsägaren, men tar inte ansvar för utförandet eller resultatet av underhållsinsatser. Allt praktiskt ansvar för boendet ligger hos fastighetsägaren eller dennes lokala representant.
Incheckning & kontakt
Incheckning sker vanligtvis i lägenheten där du träffar ägarens representant och får praktisk information och nycklar. Vid sen ankomst (efter kl. 20.00) kan nycklar hämtas via ägarens representants nyckelskåp i centrala Paris.
Vem kan hyra?
Dessa boenden är tillgängliga för dig som kan uppvisa studieintyg från skola i Paris eller anställningsintyg från arbetsgivare i Frankrike.
Ansvarsförsäkring ingår
Vid bokning av kategori 1-lägenheter ingår en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador orsakade av hyresgästen under hyrestiden – något som annars normalt kräver en separat försäkring. Man måste dock även ha en privat försäkring som är mer heltäckande. Om du vill teckna en försäkring via ett franskt företag så finns tex Albinet och Luko – kontakta oss gärna om du har frågor.
Lägenheter kategori 2 :
Vid bokning av en lägenhet i kategori 2 tecknar du en bokningsbekräftelse med Go to Paris. Detta bekräftar bokningen och reglerar vår roll som bokningsförmedlare. Första delbetalningen sker vid bokning (motsvarande en månadshyra), därefter betalas hyran månadsvis. Denna betalning tas emot av Go to Paris i egenskap av mellanhand och vidarebefordras till bostadsägaren eller dennes representant. Hyresavtalet skriver du direkt med ägaren.
El och städning
Elkostnaden kan vara inkluderad eller tillkomma separat beroende på lägenhet – se informationen på lägenhetens sida. Slutstädningsavgift tillkommer och anges tydligt.
Ansvar och underhåll
Dessa lägenheter ägs och sköts direkt av fastighetsägaren. Det innebär att ägaren är fullt ansvarig för drift, skick och underhåll. Go to Paris agerar enbart som förmedlare av kontakten och bokningen. Vi hjälper gärna till att samordna vid behov, men det är ägaren och dennes kontaktperson/tekniker som ansvarar för eventuella åtgärder.
Uppsägning & säkerhetsdeposition
Uppsägningstiden är vanligtvis 1 månad. Säkerhetsdepositionen ligger på mellan €250 och en månadshyra och förvaras hos fastighetsägaren (om inte annat anges).
Incheckning
Incheckning sker normalt genom att fastighetsägaren eller representant möter dig i bostaden och lämnar över nycklar samt instruktioner.
Försäkring
Som hyresgäst ansvarar du för att ha en gällande och heltäckande hemförsäkring som täcker t.ex. brand, vattenläckor och tredje part. Om du vill teckna en försäkring via ett franskt företag så finns tex Albinet och Luko – kontakta oss gärna om du har frågor.
Lägenheter kategori 3 :
Även i denna kategori fungerar Go to Paris enbart som förmedlande bokningsagent. Dessa lägenheter ägs av privatpersoner som själva ansvarar för boendet, kontakten och avtalet med dig som hyresgäst.
Bokning & betalning
Du betalar första delbetalningen till Go to Paris vid bokning – denna innefattar oftast första månadshyran samt en bokningsavgift. Denna betalning tas emot av Go to Paris i egenskap av mellanhand och vidarebefordras till bostadsägaren eller dennes representant. Därefter sker all övrig betalning direkt till fastighetsägaren i Paris. Du tecknar en bokningsbekräftelse med Go to Paris som bekräftar bokningen, och sedan ett separat hyreskontrakt direkt med ägaren.
Villkor & ansvar
Boendena i denna kategori har ett mer informellt upplägg – vissa ägare kräver intyg på inkomst eller sponsor (ex. förälder). Fastighetsägaren ansvarar för lägenhetens skick, tillgång, underhåll, deposition och kontakt under vistelsen. Go to Paris har inget ansvar för det praktiska boendet efter bokning, men vi bistår gärna med kontaktvägledning vid behov.
Standard och utrustning
Eftersom det rör sig om privatägda bostäder kan standard och stil variera. Möblering är ofta personlig, och ägarens saker kan finnas kvar i lägenheten. Städning sköts av ägaren eller enligt separat överenskommelse.
Säkerhetsdeposition & uppsägning
En säkerhetsdeposition på 1–2 månadshyror lämnas direkt till ägaren och förvaras av denne. Uppsägningstid är oftast 1 månad, men 2 månader kan förekomma – kontakta oss för vad som gäller för respektive boende.
Försäkring
Som hyresgäst ansvarar du för att ha en gällande och heltäckande hemförsäkring som täcker t.ex. brand, vattenläckor och tredje part. Om du vill teckna en försäkring via ett franskt företag så finns tex Albinet och Luko – kontakta oss gärna om du har frågor.